fredag 12 februari 2016

Återvinning

Lindex har börjat erbjuda ett urval av strumpbyxor tillverkade av återanvänd polyamid, vilket är kul! Av vad jag har läst så är det fortfarande trixigt med att kunna återanvända material från ens utslitna strumpbyxor (om någon kan ge mig info om motsatsen så tas det tacksamt emot!), så tills vidare hamnar de i sophinken. Men.. jag blir lite exalterad av att det finns lite miljösmartare val på ena hållet i alla fall!


Färgen är någon slags olivgrön ton som drar åt grovkornig senap, beroende på ljus. Jag har blivit rätt förtjust i dylika färger på sistone. Strumpbyxan är stickad i hela 80 denier, vilket jag inte alls kan tro genom att ta på den. Den känns ungefär som en klassisk Lindex 40 denier i tjockleken nämligen. För att kännas så tunn är färgen klar och fin, men produkten är också märkt med "Full cover".


Passform och kvalitet är som brukligt från kedjan; god. Jag vet liksom vad jag får när jag köper en strumpbyxa från Lindex.
Fullpris låg på 60 kr, men just denna var på rea för 40 kr. Samtidigt hängde strumpbyxor i en identisk färgton bredvid, för fullpris och som inte var gjorda av återanvänt material. Haha, kände mig dubbelt smart vid köpet..


In English: Tights made of recycled blend from Lindex. I'm kind of fond of this kind of colour and the quality's just fine.

4 kommentarer:

  1. Det har funnits strumpbyxor av återanvänd polyamid ett eller två år på lindex. Dock är det inte alltid som de finns inne på lager. Jag gillar denna typen av strumpbyxor. Tyget känns lite annorlunda än vanligt tyg tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kanske är beroende på hur mycket materialspill de lyckas samla ihop.. ;)
      Jag tänkte inte på att den var annorlunda mot de vanliga, men nu när du säger det så är tyget kanske lite glansigare..?

      Radera
  2. Kul färg. Jag gillar också toner åt det gröna hållet och denna verkar spännande. Får väl gå in på Lindex och kika om den finns. Vad heter färgen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lindex skriver inte ut färgnamn på de enklare förpackningarna längre, men nu när jag kollar på deras hemsida så måste det här vara min strumpbyxa :D
      http://www.lindex.com/se/underklaeder/sockor-tights/strumpbyxor-leggings/7340234/Strumpbyxor/?styleId=74120181

      Radera