onsdag 9 juli 2014

Virkat

Här är ett par härliga greiga strumpbyxor som ser nästan virkade ut. Trots luftigheten så är de ganska tjocka, och inte mitt förstahandsval en varm sommardag som denna. Kraftigheten förstärks av att de upptill har ett rejält midjeresår, som jag antar är vad som brukar finnas på de leggings som kan användas som byxor.


En intressant detalj är att baksöm finnes. Det ovanliga är hur den är sydd. Strumpbyxan har nämligen ordnade fötter, fotdelen är som längst vid stortårna och kortas sedan av mot lilltån. Sömmen följer framkanten av fötterna, istället för som normalt börja liksom i mitten och gå rakt under fotsulorna. Istället följer sömmen sedan utsidan av foten, för att sedan "petas in" under hälen och sedan gå rakt upp längs med benen.
Det var en smula förvirrande vid första användningen, och ärligt talat känns det fortfarande lite udda, men det är inget som stör när jag väl bär plagget. Märket är Calzedonia och jag har noterat att de kört på samma koncept på andra strumpbyxor också.


Greige eller brunmelange skulle kunna vara en tråkig färg, men jag tycker att den gör sig utmärkt i det här sammanhanget. Benen får en nedtonad men elegant look och i rätt ljussättning kan man som ovan se lite lyster. Den passar helt enkelt i många sammanhang.


Jag valde storlek M som också är vad jag bör ha enligt märkets vikt- och längdtabell. Inget att klaga på där. Nämnda midjeresår gör att strumpbyxan kanske inte blir snygg ihop med de allra tightaste klänningarna, men ärligt talat har jag inte provat den kombinationen heller.
Jag köpte dessa hösten 2012 för 13 €, så om en ny variant inte har tillverkats finns de alltså inte längre i sortimentet.


In English: Taupe coloured lace tights from Calzedonia. Even though it's lace, you feel very well dressed in them. They even got back seams. 

4 kommentarer:

  1. Snygga lite ovanliga : )

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det lite ovanliga med dem gjorde nog att jag föll för dem!

      Radera
  2. Stilig og fin strømpebukse, men som du sier, den er ikke til å bruke når det er varmt. Men det er deilig nå da:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den kommer bli härlig i början på hösten! :)

      Radera