måndag 21 juli 2014

Strømpebuks

Ah, vilket härligt väder! Då passar det bra att tipsa om en tunnare, 20 denier, strumpbyxa för alla er som semestrar i Danmark (jag verkar inte ha speciellt många inhemska danskar som läsare, vad jag vet?!). Det är skönhetskedjan Matas eget märke på strumpan, den heter inget annat än "Strømpebuks" och finns i hudfärgat/Ambre och i svart. Finishen är matt.


Första dagen jag bar dessa, närmare bestämt på morgonen, så fort jag lämnat ytterdörren, drabbades jag av maximal otur... trodde jag! Trilskande fordon som medförde vad man skulle kunna kalla för meka, på stenigt underlag - det är verkligen inte vad jag önskar mig iförd helt nya tunna nylonisar! Men mirakulöst nog så höll strumpbyxorna utan en enda reva, ens ett enda hål! Jag förstår knappt ens själv hur det gick till, det jag pysslade med medan jag svor och stånkade hade kunnat skada även betydligt tjockare strumpbyxor. Häpnadsväckande!


Det finns 3 storlekar tillgängliga, S/M, M/L samt en XL. Jag tycker att den minsta satt finfint på mig, trots att jag inte borde ha den enligt vikt- och längdskalan. Strumpan har förstärkta tår, men dessa är oerhört diskreta så det funkar att ha peeptoe-skor till utan att det ser konstigt ut.
Att kalla nyansen för Ambre är som ni ser något att ta i, på plats på kroppen är strumpbyxan väldigt ljus och passar nog allra bästa på bleka och lätt solkyssta ben.
Minns jag rätt höll denna 6 - 7 användningar, och med tanke på den första gångens strapatser är det minsann väl godkänt! Prisvärt är den också, en styck kostar 50 DKK och köper man två så kostar det 80 DKK totalt. Värt att spana in alltså!


In English: Danish beauty store Matas' 20 denier tights. Incredible quality for little cost - it held with no scatches when I had to do some mechanical business on a stony surface!

5 kommentarer:

  1. Denne er jo fin for å gjøre bena litt brune, om man ikke er så brun fra før;) Er man brun på armene, er den jo et greit alternativ:)
    Og at den er forsterket over tå, må en nok se i virkeligheten, er ikke mulig å se på bildet nei:) Skjørt og strømpebukse kan vel gå bra, men ikke under bukse nå:P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vid tillfälle kommer jag att köpa fler. Jag köpte tyvärr en hudfärgad och en svart.. Och svarta i 20 denier har jag inte så mycket användning för, när jag vill ha svarta ben är det för kallt för 20..

      Radera
    2. Finns ju ännu tunnare typ 10 den är de inget du använder denna varma tid på året lillstrumpa?

      Radera
    3. Jo? Det finns för närvarande 25 st recensioner av hudfärgade strumpor med lägre än 20 denier.

      Radera
    4. Tänkte inte på de när jag skrev kommentaren

      Radera